لپ تاپ

آموزش صفر تا 100 تمیز کردن لپ تاپ با روش های مختلف

تمیز کردن لپ تاپ

یکی از نکاتی که پس از خرید لپ تاپ ها باید آن را رعایت کنید، تمیز کردن لپ تاپ می‌باشد. لپ تاپ‌ها از جمله ابزارهای حیاتی در زندگی مدرن ما هستند و تمیزی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر این مقاله را برای خواندن انتخاب کرده‌اید، حتما دغدغه‌ی تمیز کردن لپ تاپ خود را دارید. اما نگران نباشید پی سی استوک در ادامه به شما خواهد گفت که چگونه می‌توانید به روشی صحیح لپ تاپ خود را تمیز کنید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی

برای تمیز کردن لپ تاپ به چه مواردی نیاز داریم؟

صفحه نمایش‌ها در دو دسته‌ی صفحه نمایش با روکش شیشه‌ای و صفحه نمایش‌های ال‌سی‌دی یا ال‌ای‌دی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، صفحه نمایش لپ‌تاپ‌های مک‌بوک دارای روکش شیشه‌ای است که این نوع نمایشگرها نسبت به صفحه‌نمایش‌های ال‌سی‌دی یا ال‌ای‌دی، حساسیت کمتری دارند و می‌توانید از محلول‌های تمیزکننده ملایم حاوی الکل برای پاک‌کردن آن‌ها استفاده کنید.

اما در صفحه‌نمایش‌های ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی که معمولاً دارای صفحه‌نمایش لمسی یا مات هستند، نباید از الکل استفاده کنید زیرا الکل می‌تواند به پیکسل‌هایی که صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند، آسیب جدی برساند. بنابراین اگر قصد استفاده از الکل یا محلول‌های حاوی آن را دارید، بهتر است که در ابتدا از نوع صفحه‌نمایش لپ‌تاپ خود مطمئن شوید تا از آسیب‌رساندن به آن جلوگیری کنید.

قبل از شروع مراحل تمیز کردن لپ تاپ، مطمئن شوید که سیستم شما خاموش است. همچنین به یاد داشته باشید که از الکل خالص استفاده نکنید، مگر در موارد خاصی که نوع صفحه‌نمایش لپ‌تاپ خود را می‌دانید. از طرفی هیچ نوع پاک‌کننده‌ای را به طور مستقیم روی مانیتور لپ‌تاپ اسپری نکنید زیرا این کار می‌تواند صفحه‌نمایش را خراب کند. همچنین خوب است که از پارچه میکروفیبر که بدون پرز است، استفاده کنید. اما از فشار زیاد پارچه به صفحه‌نمایش، هنگام پاک‌کردن، پرهیز کنید.

اگر برایتان سوال شده که پارچه میکروفیبر چیست و چرا نمی‌توان از دستمال کاغذی یا پارچه‌ی معمولی برای تمیز کردن لپ تاپ استفاده کرد، باید بدانید که پارچه میکروفیبر یک نوع پارچه تشکیل شده از الیاف است که قدرت جذب بسیار بالایی به نسبت دستمال کاغذی و سایر پارچه‌ها دارد و می‌تواند سطح مانیتور شما را به خوبی از آلودگی‌ها پاک کند.

حتماً مخلوطی از آب و سرکه یا آب تصفیه شده یا حتی آب مقطر را برای شروع نحوه تمیز کردن لپ تاپ، در کنار خود داشته باشید. خوب است که نام این مواد را به یاد بسپارید زیرا نباید برای پاک کردن و رفع آلودگی صفحه‌نمایش، از آن‌ها استفاده کنید:

  • استون
  • آمونیاک
  • اتیل اسید
  • الکل اتیلیک
  • متیل الکل
  • متیل کلرید
  • شیشه‌پاک‌کن
  • تولوئن

آموزش تمیز کردن لپ تاپ

همانطور که گفته شد تمیز کردن لپ تاپ یکی از امور حیاتی برای این سیستم‌ها است و سبب افزایش عمر و کارکرد بهتر آن‌ها خواد شد. از همین رو دانستن اینکه چگونه باید لپ تاپ خود را تمیز کنیم، اهمیت زیادی دارد. در ادامه به طور دقیق به شما خواهیم گفت که مراحل تمیز کردن لپ تاپ به چه صورت می‌باشد.

1. لپ تاپ را خاموش کنید

در اولین قدم بایستی لپ تاپ خود را خاموش کنید تا مواد تمیز کننده و مراحل تمیز کردن لپ تاپ، آسیبی به آن نرسانند. همچنین توجه داشته باشید که باید لپ تاپ را از برق نیز خارج کرده باشید.

2. تمیز کردن بدنه لپ تاپ

تمیز کردن بدنه لپ تاپ

مرحله نخست در فرآیند تمیز کردن لپ تاپ، با بستن درب آن و تمیز کردن بدنه شکل می‌گیرد. ابتدا با یک دستمال میکروفایبر نسبتاً مرطوب بدنه لپ‌تاپ را تمیز کنید. در حین تمیز کردن بدنه، پارچه را به شکل دورانی روی بدنه حرکت دهید. این روش هم بهترین نتیجه در پاکسازی لپ‌تاپ را به ارمغان می‌آورد و هم فشار زیادی به لپ‌تاپ اعمال نمی‌شود. مهم است که این کار را بدون اعمال فشار به کف دست انجام دهید.

اهمیت نحوه تمیز کردن بدنه لپ‌ تاپ در جزئیات و روش‌های صحیح آن قابل توجه است. برای جلوگیری از خطوط و اعمال فشار غیرضروری به لبه‌ها، باید پارچه را نه از سمت بالا به پایین و نه از چپ به راست بکشید. درواقع، روش صحیح تمیز کردن لپ‌ تاپ و بدنه‌ی آن، حرکت دایره‌ای است. انجام این کار باعث جلوگیری از ایجاد خطوط می‌شود و همچنین فشار زیادی به لبه‌ها وارد نمی‌شود.

یک نکته مهم دیگر این است که از دست خود برای وارد کردن فشار به لپ‌تاپ استفاده نکنید. اگر به طور ناخواسته فشار زیادی وارد کنید، ممکن است به بدنه دستگاه آسیب برسانید. بهترین راه برای انجام این کار، استفاده از انگشتان خود و اجرای الگوی دایره‌ای است.

همچنین، این کار را در قسمت پایین لپ‌ تاپ و کناره‌های آن نیز انجام دهید. در هیچ شرایطی نباید پارچه مرطوب خود را به پورت‌ها و درگاه‌های لپ‌تاپ نزدیک کنید و از ورود آب به این قسمت‌ها پرهیز کنید.

در آخر از مقداری پنبه برای تمیز کردن گوشه‌ها و شکاف‌هایی که امکان دسترسی پارچه میکروفایبر به آن وجود ندارد، استفاده کنید. برای هر کدام از شیارها یا گوشه‌ها به آن نیاز خواهید داشت.

3. کیبورد و پد لمسی لپ تاپ را تمیز کنید

تمیز کردن کیبورد لپ تاپ

کیبورد یکی از بخش‌های لپ‌ تاپ است که معمولاً با آلودگی‌های زیادی مواجه می‌شود زیرا در تماس مستقیم با دست کاربران قرار دارد. گاهی اوقات، چند نفر ممکن است از یک لپ‌تاپ استفاده کنند و به همین دلیل حتماً باید صفحه کلید لپ‌تاپ و همچنین پد لمسی آن را به صورت منظم تمیز کرد. برای تمیز کردن لپ تاپ و فواصل بین کلیدها، بهترین روش استفاده از اسپری هوای فشرده است. اما برای تمیز کردن سطح کلیدها، از محلول‌های تمیزکننده یا محلول الکل و آب ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

برای انجام این کار، محلول یا الکل را روی پنبه یا دستمال اسپری کنید و سپس پارچه را به آرامی روی سطح دکمه‌ها حرکت دهید. این روش به تمیز کردن لپ تاپ از آلودگی‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. شما باید یک پارچه میکروفایبر جدید بردارید و پد لمسی را با الگوی دایره‌ای تمیز کنید. سخت‌ترین بخش این کار، پاک‌کردن کیبورد است. باید بدانید که کثیف‌ترین قسمت یک لپ‌تاپ عمدتاً صفحه‌کلید آن است و به همین دلیل نیاز به دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده دارید.

ابتدا از دمنده فشار هوا بر روی صفحه‌کلید استفاده کنید. باید مطمئن شوید که دمنده هوا را از بهترین زاویه به سمت صفحه‌کلید گرفته‌اید؛ انجام نادرست این کار ممکن است به آسیب‌دیدگی کیبورد دستگاه منجر شود. در آخر باید یک پارچه تمیز دیگر بردارید و آن را روی همه کلیدها بکشید تا گرد و غبار آن از بین برود. سپس هر کلید را با یک دستمال ضدعفونی‌کننده تمیز کرده و دستمال‌ها را با کثیف شدن، مجددا تعویض کنید.

نکته مهم: این کار را به سادگی و با آرامش انجام دهید؛ صفحه کلید به نیروی زیاد شما نیاز ندارد.

پس از اتمام ضدعفونی، یک پارچه میکروفایبر جدید بردارید. همانند بدنه لپ‌تاپ، باید آن را با مقداری آب مرطوب کرده و کلیدها را تمیز کنید. لازم است که این کار را برای تمیز کردن لپ تاپ مجددا با آرامش انجام دهید و موارد متعدد را در نظر بگیرید.

4. پورت‌های لپ تاپ را پاکسازی کنید

تمیز کردن پورت های لپ تاپ

یکی از مراحل حیاتی تمیز کردن لپ تاپ، پاکسازی پورت‌های سیستم است که اغلب بعد از مدتی استفاده از لپ‌ تاپ، آلودگی در آن‌ها جمع می‌شود. اسپری هوای فشرده می‌تواند در این بخش بسیار مفید باشد. اگر این اسپری در دسترس نباشد، می‌توانید با استفاده از گوش پاک‌کن تمامی پورت‌ها و درگاه‌های ورودی لپ‌تاپ را به دقت تمیز کنید. این کار باعث حفظ عملکرد صحیح پورت‌ها می‌شود و به پیشگیری از مشکلات احتمالی کمک می‌کند.

برای درگاه‌های باز لپ‌ تاپ، بهترین اقدام ابتدایی این است که از دمنده فشاری استفاده کرده و گرد و غبار موجود در آن‌ها را از بین ببرید. در این کار، مواظب باشید و هیچ نیازی به انجام این کار با خشونت و عصبانیت نیست. این کار با دقت و آرامش انجام شود تا هیچ گونه آسیبی به پورت‌های لپ‌تاپ وارد نشود.

در گام بعد، از یک پد مخصوص پنبه‌ای استفاده کرده و تا جایی که امکان دارد، درون پورت‌ها را پاکسازی کنید. در اینجا باید توجه داشته باشید که نباید به پورت فشار وارد کنید؛ معمولاً این بخش از لپ‌تاپ شکننده بوده و کوچک‌ترین فشار می‌تواند روی پین‌های کوچک آن تأثیرگذار باشد. پس از این که دمنده و پد مخصوص موفق به از بین بردن مقدار قابل توجهی از گرد و غبار شدند، می‌توانید از دمنده هوا برای پاکسازی نهایی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که باید دمنده را از زاویه مناسب به سمت صفحه کلید گرفته و این کار را با دقت انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: مشکل no bootable device در لپ تاپ

5. تمیز کردن صفحه نمایش لپ تاپ

تمیز کردن صفحه نمایش لپ تاپ

معمولاً پس از کیبورد، صفحه نمایش بیشترین آلودگی حاصل از گرد و خاک را به خود جذب می‌کند. برای تکمیل مراحل تمیز کردن لپ تاپ و پاکسازی ال‌ای‌دی سیستم، از دستمال نرم و بدون پرزی استفاده کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان نباید آب یا محلول پاک‌کننده را بر روی سطح ال‌ای‌دی نمایشگر لپ‌تاپ بپاشید. با این کار می‌توانید جلوی نفوذ رطوبت به داخل صفحه نمایش را بگیرید و اختلالات فراوانی را جلب نکنید.

این بخش را باید به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تمیز کردن لپ تاپ در نظر بگیرید. قبل از شروع کار، حتماً یک نکته مهم را مدنظر قرار دهید که همان وارد نکردن فشار بیش از اندازه به پنل است.

نکته مهم: برای تمیز کردن صفحه نمایش لپ‌تاپ باید آن را به سمت عقب بازگردانید. همچنین یک سطح صاف و ثابت پیدا کنید و بخش عقب لپ‌تاپ را روی آن قرار دهید تا صفحه کلید به سمت بالا باشد. انجام این کار باعث می‌شود بتوانید بدون عقب رفتن نمایشگر با فشار دست، فشار ملایمی روی صفحه نمایش وارد کنید.

هنگامی که موفق شدید در حالت ذکرشده قرار بگیرید، می‌توانید با استفاده از پارچه مخصوص، گرد و غبار موجود را پاکسازی کنید. توجه داشته باشید که نباید پارچه را در لبه‌ها بچرخانید و فقط به مسیر ادامه دهید.

در گام بعد، همانند مراحل قبل، باید یک پارچه میکروفایبر جدید را با مقداری اسپری آب مقطر، مرطوب کرده و مجدداً صفحه را پاکسازی کنید. معمولاً در 90 درصد موارد می‌توانید پاکسازی را با انجام این کار انجام دهید. هم‌اکنون شما موفق به یادگیری روش پاک‌کردن مانیتور لپ‌تاپ شده‌اید.

6. تمیز کردن فن و قطعات درونی لپ تاپ

تمیز کردن فن و قطعات درونی لپ تاپ

انجام اقدامات گوناگون ذکرشده می‌تواند از بخش بیرونی دستگاه محافظت کند، اما تمیز کردن بخش‌های بیرونی لپ تاپ نیز اهمیت دارد. مهم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد، اما شما باید گرد و غبار فن‌ها یا کانال‌های گرما را تمیز کنید؛ این یک روش خوب برای خاموش کردن فن‌های پر از سر و صدا و تعمیر لپ‌تاپ‌هایی است که به دلیل گرمای زیاد دچار مشکل شده‌اند.

برخی لپ‌تاپ‌ها دارای پنل پایین هستند که باز می‌شود. شما می‌توانید تعدادی پیچ را جدا کرده تا بتوانید وارد بخش سخت‌افزاری شوید. در صورتی که نمی‌دانید باید چه کاری انجام دهید، بهتر است از دفترچه راهنمای آن استفاده کنید؛ این همان روشی است که هنگام ارتقاء رم لپ‌تاپ خود انجام خواهید داد.

هشدار: انجام این کار می‌تواند گارانتی لپ‌تاپ را باطل کند.

هنگامی که لپ‌تاپ باز است باید از دمنده‌های هوا برای تمیز کردن لپ تاپ و خارج کردن گرد و غبار استفاده کنید، اما انجام این کار را باید با دقت بسیار بالا انجام دهید. در صورتی که لپ‌تاپ شما همانند بیشتر مک‌بوک‌ها باز نمی‌شود، کار تمیز کردن لپ تاپ شما کمی ساده‌تر خواهد بود. شما باید خروجی هوا را به سمت دریچه‌ها گرفته و پاکسازی را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که باید از هرگونه تماس مستقیم جلوگیری کنید، اما باید تا جایی که امکان دارد، هوا را وارد کنید. در حقیقت تمیز کردن فن لپ‌ تاپ با سشوار یک کار حرفه‌ای بوده که نیازمند دقت بسیار زیاد است.

کلام آخر

در نتیجه، تمیز کردن لپ تاپ یک مرحله مهم در حفظ عملکرد بهتر و طول عمر دستگاه است. با رعایت دقیق مراحل تمیز کردن بدنه، صفحه نمایش، کیبورد، پورت‌ها و سیستم خنک‌کننده، می‌توانید از لپ تاپ خود بهره‌وری حداکثری را ببرید. همچنین، این کار می‌تواند از نفوذ گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری کرده و مانع از مشکلات سخت‌افزاری شود. به عبارت دیگر، تمیز کردن لپ تاپ به عنوان یک عملیات پیشگیرانه مهم در مراقبت از دستگاه شما بسیار حیاتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *